Začínáme podnikat s prodejem zmrzliny

27.03.2021

Chtěli byste si otevřít vlastní stánek nebo zmrzlinu prodávat v zaběhnutém podniku?
(6 minut čtení)

Image 0

Nechte se inspirovat naším zmrzlinářským průvodcem, či zkuste navštívit: Časté kladené otázky a odpovědi. Pro začínající zmrzlináře jsme připravili průvodce.

Povíme vám něco o:

  • výběru zmrzlinového stroje
  • výběru zmrzliny
  • výběru prodejního místa
  • personálním zajištění
  • dalších nezbytných povolení pro prodej točené zmrzliny


    1. Vhodný výběr zmrzlinového stroje

    Pokud si nejste jistí, podle kterých kritérií zmrzlinový stroj vybrat, vyjmenujeme vám jich několik podle kterých je výběr vhodný.

    Stroje na točenou zmrzlinu lze rozdělit podle několika kritérií, například:

    Způsob chlazení

  • stroje s vzduchovým chlazením (gravitační) - tento typ strojů využívá k namražení a udržení správné teploty zmrzliny vzduch. Jedná se o nejrozšířenější způsob namražení. Za provozu tyto stroje okolo sebe potřebují zhruba 20 cm kvůli správné ventilaci.
  • stroje s vodním chlazením (vodní) - k namražení a udržení správné teploty zmrzliny využívají vodu, tyto stroje jsou obvykle tišší než vzduchem chlazené. Nevýhodou jsou obvykle dražší náklady za provoz stroje z důvodu velké spotřeby vody.


    Počet hlavních kompresorů

    Ve zmrzlinovém stroji jsou v současné době 2 základní typy kompresorů, a to na chlazení směsí ve vaničkách a na namražení zmrzliny ve válcích, malý kompresor na chlazení vaniček je již zažitým standardem

  • stroje singulární (1 hlavní kompresor) - stroje s jedním hlavním kompresorem nachlazují zmrzlinu v obou válcích rovnoměrně, a proto se hodí na točení smetanové zmrzliny
  • stroje duální (2 hlavní kompresory) - u těchto stroje je každý válec mražen zvlášť a zmrzlináři je tak umožněno točit zmrzliny s různými body tuhnutí (vodová a smetanová zmrzlina) nebo dokonce točit pouze z jedné strany, dalším benefitem je vyšší výkon, který však bývá stvrzen vyšší pořizovací cenou.


    Počet výčepních pák

  • jedno pákové - 1 příchuť; takové stroje bývají levnější
  • tří pákové - 2 příchutě + 1 míchaná
  • pěti pákové - 3 příchutě + 2 míchané; nevýhodou takových strojů je vyšší cena, váha a manipulace se zařízením, častější variantou jsou 2 třípákové stroje, kde má zmrzlinář k dispozici 4 příchutě + 2 míchané

    Podle čeho se pří výběru dále můžeme rozhodovat:

  • Předpokládaná výtoč za den a frekvence (prodám spíše 200, nebo 500 zmrzlin?; koupaliště a akce s velkým počtem návštěvníků)
  • Velikost stroje a umístění (Vejde se mi do provozovny nebo na pult? Budu ho mít ve stánku, nebo v restauraci?)
  • Více druhový sortiment (potřebuji více druhů zmrzliny, nebo mi stačí jeden?)
  • Hlučnost stroje (obvyklá hlučnost 69 dB + - 5 %) u strojů s přímým pohonem na míchací metly (u jednopákových se hlučnost pohybuje 40 dB +- 5 %. Tyto stroje jsou velmi vhodné do tichých provozů (kavárny, cukrárny, restaurace, mléčné bary a jiné.

    Zmrzlinové stroje by se daly dělit podrobněji i do dalších kategorií, nicméně výše uvedené kategorie se řídí parametry, podle kterých se zmrzlinář při výběru stroje nejčastěji řídí. U nás v Polarfoxu nabízíme také pronájem zmrzlinového stroje, pokud by pro Vás počáteční investice byla moc vysoká. 

    Image 1

    2. Druhy zmrzlin

  • Zmrzlinové směsi

    Mluvíme-li o zmrzlinových směsích, obecně je rozdělujeme na mléčné a vodové, podle obsahující složky. Výhoda zmrzlinových směsí spočívá v jednoduché přípravě, kdy se směs, která je balena v sáčcích, rozmíchá s patřičným množstvím studené vody a nechá se zhruba 15 minut odstát před nalitím do vaniček (receptura je vždy uvedena na balení).

    Potřebujete-li provést pasterizaci pro delší trvanlivost, postup je následující: smícháme vodu se směsí, rozmícháme, tepelně opracujeme, zchladíme na +4 °C do 90 minut, nalijeme směs do stroje, nebo ji uchováme v lednici, kde takto vydrží asi 48 hodin. Důležité hlavně je se vyhnout teplotě skladování 20–30 °C, kdy už dochází ke tvorbě bakterií. S pasterizací je nutno počítat při prodeji kopečkové zmrzliny, jejíž směs namícháte a vytvoříte ve výrobníku tuhé zmrzliny.

    Ze zmrzlinových směsí lze utvořit při použití většího poměru vody i ovocný nebo mléčný nápoj „shake“ (obvykle 1 díl směsi na 4 díly vody).

  • Zmrzlinové pasty

    Chcete-li být kreativnější při výběru vašeho sortimentu, doporučujeme zmrzlinové pasty, ze kterých můžete pasty použít k prodeji točené i kopečkové zmrzliny. Jedná se o extrakt, který se smíchá buď s mléčným, či vodovým ochuceným základem. Výhodou ovocných past je větší pestrost příchutí a možnost si dochutit směs, tzn., že bude pouze na zmrzlináři, jak intenzivní bude chtít např. kávovou nebo pistáciovou zmrzlinu.

    Přehledně: zmrzlinová pasta + ovocný/mléčný základ + voda nebo mléko

    Navštivte naše receptury, které se nachází u každého produktu směsí nebo past, nebo nám napište na info@polarfox.cz

    Pasty nebo směsi doplněné ovocem

    Pokud chcete víc než obyčejnou zmrzlinovou směs nebo pastu, doplňte ji při výrobě čerstvým ovocem, podávejte s oplatkou, topingem, mátou, a zmrzlina se stane svého druhu uměleckým dílem.

    Image 2

    3. Vhodný výběr prodejního místa

    V případech, kde bude prodej zmrzliny hlavní náplní, je třeba mít na paměti vhodný výběr místa, protože právě místo určuje počet potencionálních zákazníků.

    Provozovny je třeba umisťovat tam, kde prochází spoustu lidí: koupaliště, větší sídliště, obchodní domy a jejich okolí, velká parkoviště, ale i silnice 1. třídy, kde denně projíždí tisíce aut (dejte si pozor, aby byla vidět vaše provozovna z dostatečné vzdálenosti a bylo možné u ní bezpečně zaparkovat).

    Další variantou jsou různé společenské akce: festivaly a trhy, na které můžete cílit a porůznu je objíždět.

    Jste-li majiteli baru, kavárny, cukrárny či restaurace, kde je zmrzlina doplňkovým sortimentem, odběr zmrzliny se odvíjí od umístění vašeho podniku, nicméně ani v tomto případě by se neměla propagace zmrzliny zanedbat. Podporuje totiž návštěvnost, zpestřuje nabídku a zvyšuje denní tržby. Do barů, cukráren a kaváren doporučujeme jednopákové zmrzlinové stroje, které jsou tiché a neruší okolí, a v případě restaurací singulární nebo duální zmrzlinový stroj POLARFOX řady A: typ A28, A38, ale i A38 XL.

    4. Personální zajištění prodeje zmrzliny

    Budete prodej zajišťovat sami s rodinou, stálí zaměstnanci nebo brigádníci?

    Jestliže budete chtít zajišťovat prodej zmrzliny sami, nebudete mít starosti s náklady za brigádníky a nebude hrozit, že vám brigádník bez uvedení důvodu skončí, což je stresující a neojedinělý stav, který narušuje plynulý prodej. Při zahájení prodeje je třeba počítat i se střídavou službou (2 až 3 obsluhující osoby), protože v provozovnách za letních měsíců teplota překračuje i 40 °C dle umístění.

    Image 3

    5. Další nezbytná oprávnění

    Kromě stroje, zmrzlin, personálu a provozního místa je potřeba si zajistit také další nezbytná oprávnění a správné vybavení provozovny.

    Z legislativního a hygienického hlediska se požaduje:

  • živnostenské oprávnění
  • k nově zřízenému provozu by se měl vyjádřit Stavební úřad
  • oznámit zařízení nového provozu příslušné Hygienické stanici a jestliže provoz již máte, stačí oznámit rozšíření tohoto provozu
  • důkladně zpracované HACCP, provozní a sanitační řád

    Vybudování zmrzlinářského stánku:

  • tekoucí pitná voda (studená i teplá)
  • kychyňka (dřez, umyvadlo, pracovní plocha, skříňka na potraviny, lednice)
  • stěny, které splňují požadavky na styk s potravinami
  • elektřina – 230 V či 400 V (dle typu stroje)
  • stánek musí splňovat nařízení EP 852/2004 o hygieně potravin
  • prostor na skladování zboží a potravin
  • lednice
  • další specifické náležitosti dle vyjádření místní hygieny - odbor Hygiena výživy

  • Image 4

    Nenašli jste odpověď na svou otázku? Zkuste Často kladené otázky a odpovědi.

    Prohlédněte si nabídku zmrzlinových strojů Polarfox:

  • prodej zmrzlinových strojů
  • pronájem zmrzlinových strojů
  • bazar zmrzlinových strojů

    Image 5

    Pokud se o podnikání se zmrzlinou, prodejem či pronájmem zmrzlinového stroje chcete dozvědět více, ozvěte se nám na čísle +420 776 217 712 a rádi vám poradíme.